logo
Činoherní klub, Ve Smečkách 26, 110 00 Praha 1, pokladna@cinoherniklub.cz, tel: 211 151 877
kavarna
fb
Činoherní klub rozmetává iluze s gustem
R.Erml - MfDnes

Hry mezinárodně uznávané Yasminy Rezy konstatují obecně známé věci, avšak nápaditě vtipným a přijatelným způsobem. Kupříkladu, že kulturně civilizační slupka našich osobností je opravdu tenká a stačí málo, abychom v sobě probudili divocha nelekajícího se fyzického masakru.
Podobně se ve hře Bůh masakru setkají dva manželské páry dnešních dobře vychovaných Evropanů, aby kultivovaně vyřešili vcelku banální konflikt jejich dětí s následkem úrazu. Dobré úmysly jim vybuchnou v rukou jako domácí pyrotechnika. Činohernímu klubu sedne tento typ komorní komedie jako ulitý. Režisér Ondřej Sokol obsadil do rolí manželských dvojic Ivanu Chýlkovou a Jaromíra Dulavu, Miroslavu Pleštilovou a Vladimíra Kratinu. Příznačná je úvodní scéna, kdy čtveřice poslouchá klavírní koncert a my máme před sebou mimické defilé jejích dalších postojů. Alan Vladimíra Kratiny se zpruzeně nudí a společensky trpí a je jasné, že dříve či později to v něm „bouchne“, AnetaMiroslavy Pleštilové zahlazuje vstřícnými úsměvy, co se dá, ale také cítíme její vnitřní tanec na špičce jehly. Párek hostitelů Veronika a Michal na tom není lépe: za okázalým uměleckým prožitkem Ivany Chýlkové lze vytušit destruktivní hysterii a navenek submisivní Jaromír Dulava má v sobě přetopený kotel emocí.

Vybalancování na hraně Režisér Sokol s gurmánským požitkem stupňuje napětí neodvratného konfliktu. Komično, trapnost, situační paradox, s tím vším si v Činoherním klubu umějí poradit a třeskutě namíchat jako málokde. Hereckým stálicím „Činoheráku“ se vyrovná i Miroslava Pleštilová: zdejší genius loci je patrně inspirativní. Pleštilové nekonečná etuda se zvracením balancuje na hraně se zkušeností mistrů němé grotesky. Yasmina Reza záměrně nechává některé motivy viset ve vzduchu nedopovězené. Například se nedozvíme, čím přesně je manželství Anety a Alana natolik stresující, že se Anetin organismus brání právě nekontrolovatelným dávením. Jistě to není jen důsledek nepřetržitého „mobilování“ manžela.
Podobně nedořešené zůstanou příčiny fyzického konfliktu dětí. Dramatička nesáhne ani k nadsázce, jakkoli bychom v dramatické logice příběhu očekávali, že nakonec poteče krev i v případě dospělých. Pokud si však spolu s Arthurem Rimbaudem připomeneme, že duchovní boj je stejně krvavý jako bitva, máme před sebou zábavný experiment, jehož tristní důsledky si můžeme domyslet. Jsme nebezpeční divoši v rouše korektního myšlení. V Činoherním klubu strhávají náplast iluze pomaličku a bolesti poznání se bráníte smíchem.
Inscenace ČK:
QED (Kvantová elektrodynamika)

Tanec bláznů