logo
Činoherní klub, Ve Smečkách 26, 110 00 Praha 1, pokladna@cinoherniklub.cz, tel: 211 151 877
fb
SPÍŠ O LIDECH NEŽ O JEJICH MASKÁCH
Jan Kolář Divadelní noviny

Luigi Chiarelli, jedna z vůdčích postav italského divadelního hnutí teatro grottesco, patřil svého času k nejslavnějším dramatikům světa. Jeho nejznámější hra Maska a tvář z roku 1916 se v první třetině 20. století hrála od Buenos Aires přes Varšavu, Prahu, Londýn, Vídeň, Paříž po New York prý nejmíň 2000krát. Dneska je autorem spíš opomíjeným – alespoň u nás. Jeho kdysi tak frekventovaná Maska a tvář byla za posledních třicet let nastudována v českých divadlech pouze třikrát. Postupy autorské vlny teatro grottesco, která tématům bulvární komedie vtiskla reálný, často tragický podtext, už dávno nešokují a každé úspěšné nastudování také hry dnes vyžaduje nepietní přístup.

Když Jan Grossman v roce 1985 uvedl v někdejším Divadle S.K.Neumanna hru Chiarelliho souputníka – Bontempelliho Naší Deu – vložil do groteskního partu hlavní hrdinky texty odjinud, aby mohl zdůraznit obecnou platnost jejího ženského typu. Ani Ladislav Smoček v Činoherním klubu v případě Masky a tváře nezůstává jen na území duchaplné groteskní komedie. Původní předlohu sice nijak literárně neobohacuje, ale ve spolupráci s domovskou dramaturgií (Roman Císař a Vladimír Procházka) ji radikálně zbavuje dobového balastu, slovní vaty a dějových odboček, které zpomalují tempo a tah příběhu. Především ale posouvá a aktualizuje její smysl. Hybatelem Chiarelliho grotesky je podvedený manžel Paolo, přesněji řečeno jeho urputná snaha nebýt za žádných okolností směšný. (A právě proto je nakonec nejvíc k smíchu.) Ladislava Smočka děj a jeho nositel, zdá se, zajímají míň než autora. V ohnisku jeho pozornosti jsou spíš lidé (a jejich vztahy) z Paolova okolí, lidé, kteří se tu najednou nápadně začínají podobat naším současníkům. Smočkova inscenace je nekritizuje, ani příliš nekarikuje a každé postavě v pirandellovském duchu přiznává nárok na svou pravdu. A jakoby pobaveně nabízí jejich hemžení, hrátky, intriky i milostné šarády a ve vteřinových okamžicích demaskuje jejich pravé ledví s přesností chirurgického skalpelu.

Inscenace začíná v rytmu příjemného tanga, které udává tón i prvním milostným propletencům. Po celou dobu se bavíme komediálními situacemi, které Smoček, jako obvykle, vypracoval s filigránskou důsledností. A baví nás i drobné, typicky smočkovské vtípky, jako když se údajně zavražděná Savina vrací na scénu s brýlemi – jogurty na očích a vypouklou zubní protézou v ústech. Pouze o nezávaznou hru, groteskní mumraj všelijak pokřivených lidí, však přece jenom nejde. Bankéř Zanotti v podání Petra Nárožného není pouhý prázdný mluvka, který filozofováním zakrývá krachující manželství. Vidíme i jeho zraňovanou lidskou důstojnost. Soudce Miliotti Michala Pavlaty není jen nadutý panák a ve slovním souboji s Paolem, kdy právo platí vždy anebo jenom někdy, musíme stát na jeho straně. Savina Graziová Ivany Chýlkové je sice prohnaná záletnice, ale také trpící žena, traumatizovaná egoismem svého manžela. Ani bezskrupulózní svůdník Spina, jemuž Jaromír Dulava propůjčil neskutečně proměnlivé, směšné obličeje, není jednoznačný padouch. Obtížnou úlohu měl Ondřej Vetchý jako Paolo Grazia – už jsme naznačili, že v této inscenaci Masky a tváře není osou inscenačního výkladu, a navíc jeho fanatickému lpění na cti, bez něhož by se ovšem dějová konstrukce zřítila, by v současnosti nerozuměli asi ani v Itálii. Vetchý tedy alespoň vytvořil postavu výraznou. Nepřehlédnutelné jsou i menší role, Marta Settová Nely Boudové, Elisa Zanottiová Dany Černé a Wanda Sereniová Lady Jelínkové. …

Chiarelliho Maskou a tváří pokračuje Činoherní klub v „smočkovské“ dramaturgii dobou překonaných titulů, jako byly dříve Vodní družstvo, Třetí zvonění a Deskový statek. To, že v nich pokaždé dokáže objevit nové, aktuální významy je potěšitelné.
Inscenace ČK:
Zrada

Klíčovou dírkou