logo
Činoherní klub, Ve Smečkách 26, 110 00 Praha 1, pokladna@cinoherniklub.cz, tel: 211 151 877
fb
"Malá lež je mrzká, ale velká lež to je umění."Komedie o psychicky i fyzicky náročném umění manželské lži.
Následující termíny uvedení:
 
 
Dámský krejčí je první Feydeauova (1862-1921) velká hra (1886), která slavila triumfální úspěch. Ústřední postava komedie, doktor Moulineaux, je neuvěřitelný lhář. Ve slavné inscenaci Bernarda Murata (1993) ji ztělesnil Jean-Paul Belmondo, který o Moulineauxovi prohlásil: „Malá lež je mrzká, ale velká lež, to je umění!“


Fraška à la Feydeau má zpravidla tvar kruhu: po mnoha zbytečných pohybech (motivovaných zpravidla neúspěšným pokusem o manželskou nevěru) dospívá opět k výchozímu stavu. Její napětí spočívá v rozporu mezi tendencí pravdu utajit a tendencí ji odkrýt. Aktivita komického hrdiny je nesena snahou o záchranu dobrého jména, působení náhody míří naopak k odhalení pravdy. Podaří-li se nakonec dočasně obnovit pochybnou stabilitu „krásného měšťáckého světa“, stane se tak pouze v mezích komediální konvence. Před divákem se komický hrdina a jeho spoluhráči svým pachtěním za zdáním – definitivně demaskují.
                                                                                                                                                                                                           
                                                             Zdeněk Hořínek


„Málo se například chápe, že Feydeauovy postavy nejsou nikdy (anebo zřídka) směšné samy o sobě, nýbrž že směšné jsou situace, do nichž je autor vrhá. Proto musí hrát herci toto divadlo bez narcismu, ale také bez sebemenšího odstupu, s totálním zaangažováním.“
                                                                                                                                                        Bernard Murat (režisér Dámského krejčího, 1993)


„Mnohokrát zmiňovaná „mechaničnost“ jeho divadla je pouze jedním z aspektů jeho tvorby. Autor usiloval o vytvoření živých postav, jimiž nahradil „panáky“ tradičního vaudevillu.“
                                                                                                                                                                                                                         Henry Gidel
Premiéra: 21.01.2005
Délka: 1:30

režie: Martin Čičvák
překlad: Michal Lázňovský
dramaturgie: Roman Císař,
Vladimír Procházka
scéna: Tomáš Ciller
kostýmy: Nina A. Stillmark

Hrají:
Moulineaux /
Ondřej Sokol
Bassinet /
Radek Holub
Madame Aigreville /
Mahulena Bočanová
Zuzana /
Barbora Seidlová
Iveta Jiříčková
Aubin /
Jaromír Dulava
Štěpán /
Matěj Dadák
Yvonna /
Zuzana Norisová,
Jitka Ježková,
Antonie Talacková
Róza /
Dana Černá
Madame D´Herblay /
Jana Břežková
Pomponnette /
Diana Šoltýsová,
Markéta Stehlíková


inspice: Markéta Řezáčová
světla: Milan Pastyřík,
Jaromír Vondrák
zvuk: Zdeněk John,
Radek Šebele
rekvizity: Václav Blumentrit,
Jan Janák
masky: Zuzana Báťková,
Ivana Benešová
garderoba: Lidija Glavanaková,
Ladislava Koukalová
stavby: Daniel Pešl,
Marián Fiedler, Tomáš Madar,
Tomáš Olejník, Tomáš Otta,
Inscenace ČK:
Paní Warrenová

Zrada

Klíčovou dírkou

Před západem slunce

Kukura

Tramvaj do stanice Touha

Glengarry Glen Ross

Ujetá ruka (Behanding in Spokane)

Moje strašidlo

Léda (Manželskonemanželská povídka)

Bůh masakru

Ptákovina

Pan Polštář

Dámský krejčí

Impresário ze Smyrny

Sexuální perverze v Chicagu

Maska a tvář

Osiřelý západ

Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho

ČK uvádí:
Trumf

Plešatá zpěvačka

Tři bratři v nesnázích

host ČK:
Audience

Hodinový hoteliér

Noc divadel - Noční prohlídka divadla

Činoherní klub, o.p.s., Ve Smečkách 26, 110 00 Praha 1
Poskytovatel čtyřletého grantu na provoz: Hlavní město Praha
fb