Miroslav Krleža
LÉDA (Manželskonemanželská povídka)

"Nic, k čemu může dojít mezi mužem a ženou, není tak důležité, aby bylo nutno si kvůli tomu rvát vlasy." Hra o touze, jež přestane být touhou, stane-li se šedou skutečností.

LÉDA (1931) je pronikavá psychologická studie scén z manželského i nemanželského života, přesahující až do grotesky. Hra o vzájemném puzení i nepřekonatelném odporu mezi pohlavími, o nevěře, citové exaltaci i nevraživé vyprahlosti, falešných sebepředstavách a ambicích, uražené ješitnosti; hra o touze, jež přestává být touhou, stane-li se šedou skutečností.

„Krležova LÉDA vlastně postrádá běžnou morálku. Chybí tu morálně příkladný lidský tvor. Ale o to víc vyniká to, co hýbe opravdickým duševnem velkého množství mužů a žen. Touha. Je to takový kus syrového masa vyrvaný z těla Života.“

Ladislav Smoček

 

„Člověk, jako míra všech věcí a jediný mezi živočichy si vědomý své smrtelnosti, vytváří sebe a svůj osud, vládne nad sebou i nad svými vášněmi, a současně je slepý jako příroda a jediné, co jím hýbe, jsou jeho slepé pudy. Takový, jaký je, taková je i jeho lidskost: na jedné straně se důstojně povznáší nad všechny lidské slabosti, na druhé chrochtá v kaluži a kolem morových, leč, ó běda, plných koryt…“

Miroslav Krleža

 

Rytíř Olivier Urban, bývalý diplomat
Petr Nárožný

Aurel, akademický malíř
Ondřej Vetchý

Klára, jeho žena
Dana Černá

Klanfar, velkoprůmyslník
Otmar Brancuzský
Mojmír Maděrič

Melita, rozená von Szlouganová, jeho žena
Nela Boudová